vendredi 8 juillet 2011

روح الله خمینی:من لازم باشد امروز یک حرفی را می زنم، اگر فردا لازم ببینم عکس آن را می زنم

خانم ستاره درخشش: شما در نوفل لو شاتو بودید، روحیهٔ آیت الله خمینی نسبت به وضع ایران چه بود؟ آنجا درک می کردید که بعد از ورود ایشان، تغییراتی ایجاد بشود؟ پیش نویس قانون اساسی که تنظیم شده بود، کنار گذاشته شود، و عدّه ای زندانی شوند؟ دکتر بنی صدر که در بسیاری از کتاب های خود، بویژه در خیانت به امید، به این مسأله اشاره کرده است، چنین پاسخ داد: اینکه من او را می شناختم، متأسفانه نه. و این هم اشتباه است از جانب ما و هم اینکه جبرانش آسان نبود. برای اینکه وضعیتی که الان من دارم و مردم ایران دارند، حاصل این عدم شناسائی بموقع است. اما آنچه که می دیدیم و می خواستیم ببینیم، بهتر بگویم می خواستیم ببینیم، چون خود را سانسور می کردیم، واقعیت ها را نمی خواستیم ببینیم. آن خمینی که ما می دیدیم و مردن ایران می دیدند که ایشان را بردند به ماه، گفتند اصلاً  آنجا دیدیم، یعنی یک معنویت محض. این را ساده نباید تلقی کرد که مردم ایران اینقدر این کیش شخصیت... و در اسطوره سازی تا جائی رفتند که این آقا را بردند کرهٔ ماه. نه از دید مردم، می خواستند این یک معنویت خالصی باشد. خوب، او مرجع تقلید هم که بود. پس انتظار هم نداشتیم که ایشان یک تعهداتی را در برابر دنیا بر عهده بگیرد، بگوید ما بعد از رژیم شاه این کارها را خواهیم کرد، بعد بیاید پایش که به ایران رسید عکس آن کارها را بکند. این را هم انتظار نداشتیم. می گفتیم خوب مرجع است دیگر، می داند که دین یعنی عهد و وقتی اینها را جلو دنیا گفت، به آنها عمل می کند. پس بخود اطمینان کامل می دادیم که این است و جز این نیست. اینجور خواهد شد. حالا رسیدیم به ایران و بنابر بقول شما قانون اساسی شد، بر پیش نویس قانون اساسی شد که در دفتر آقای دکتر [یدالله]سحابی با شرکت عده ای از حقوقدان ها تهیه شد، من هم در تهیهٔ آن، در آن دفتر شرکت داشتم، هم بعنوان عضو شورای انقلاب. خانم ستاره درخشش: ولایت فقیه چه جائی داشت در این قانون اساسی؟ آقای ابوالحسن بنی صدر: هیچ جایی، هیچ جایی، ولایت جمهور مردم بود بنابر آنچه در نوفل لو شاتو آقای خمینی، بر آن تصریح کرده بود. و این تهیه شد، قانون اساسی هم تهیه شد و دیگر ما کاملاً مطمئن بودیم که اینبار ما می توانیم یک دولت حقوقمدار، مردم سالار داشته باشیم. پس تا اینجا مشکل نداشتیم. الا اینکه اول بار شروع شد با این روسری یا تو سری، معروف به شعار روسری یا تو سری، که زنها را مجبور کردن به روسری گذاردن. و من به نزد آقای خمینی به قم رفتم و گفتم مگر شما در پاریس نگفتید که زنها آزادند در پوشش؟ این بساط چیست؟ گفت من لازم باشد امروز یک حرفی را می زنم، اگر فردا لازم ببینم عکس این حرف را بزنم، عکس آن را می زنم. ما تازه متوجه شدیم که اِی، با یک آدمی طرفیم که نه، این میزان و قول و قرار و تعهد و معهدی توی کارش نیست. منظور به اینکه، پس جواب شما اینست: ما تا تهران نه، با خیال راحت، کاملاً، اصلاً هیچ دغدغه خاطر هم نداشتیم. یک مقداری از باب اینکه بالاخره یک محور سیاسی لازم است چرا [نگران بودیم]. برای اینکه قدرت، قدرت است دیگر. فرشته را شیطان می کند. بنابراین فکر اینکه یک محور سیاسی باشد که این آقایان یکه تاز نباشند، چرا این [نگرانی] وجود داشت و در پاریس هم کوشیدیم با...اینکار را هم بکنیم وقتی آقایان مهندس سحابی و دکتر سنجابی اینجا بودند که متأسفانه موفق نشدیم، در تهرات هم موفق نشدیم، و اشکال از این وَر بود. نتیجه آن ور در واقع در قدرت یکه تاز شد. و طبیعتاً قدرت آنچه که اقتضاء داشت، کردند. معلوم شد که آنها بندی ندارند. خانم ستاره درخشش: در همین ارتباط جنابعالی اشاره فرمودید به وضع خودتان در حال حاضر، بسیاری از پیشگامان این انقلاب بهرحال به یک همچنین سرنوشتی دچار شدند، در زندانها بودند، محکوم شدند، چرا به این سرنوشت این عدّه دچار شدند؟ آقای ابوالحسن بنی صدر: آن ضد انقلاب است که قدرت را هدف می کند و بر ضد انقلاب عمل می کند، چون اینهایی که انقلاب را آوردند، حاضر نمی شوند تن بدهند به توقعات این ضد انقلاب، او با استفاده از منطق صوری، این ارسطو خیلی معلم گردن کلفتی است برای مستبدها، منطق اش، منطقی است که هر قدرتمندی بکار می برد، صورتاً انقلاب، یعنی این آقای خمینی. واقعاً اندیشه و عمل ایشان، بخصوص از زمان ورود به ایران به بعد، اندیشه و عمل ضد آن انقلاب است. برای اینکه آزادی که منکر شد، استقلال را که با گروگانگیری و جنگ ٨ ساله و معاملات پنهانی و ایران گیت و اکتبر سورپرایز و اینها، برباد داد. عرض کنم بشما، آن اسلام که بیان آزادی باشد، معنویت باشد، آنهم که کرد یک بیان خشونت آمیزترین روش ها. اصلاً او خشونت را تقدیس کرد. آن خشونت که الان در دنیای اسلام هست، منشأ اش ایشان است بلحاظ اینکه تقدیس کرد این خشونت را، والا تا آنوقت خشونت در اسلام مقدس که نبود هیچی، نکوهیده هم بود. ایشان[= روح الله خمینی] این کارها را کرد، پس بنابراین در موضع ضد انقلاب بوده. حالا آنچه که کرده از گرفتن و کشتن، اینها را ضد انقلاب است که کرده، نه انقلاب است که فرزندان خود را بلعیده یا خورده یا...

1 commentaire:

  1. به نام یزدان بخشاینده بخشا
    حیف که بعضی از حوانها و نوجوانها نمی دونند که اسلام مخالف خشونته
    یک عده هم از ذهن پاک اونها سوء استفاده می کنند و هماهنگ با خمینی مغز جوانان رو شستشو می کنند و از حقیقت دور می کنند
    ای کاش بعضی ها می فهمیدند که خمینی و امثال او با سوء استفاده از دین لالهی اسلام سعی در جمع آوری ثروت و به دست آوردن قدرت و در نتیجه نابودی دین و دنیای مردم می کنند
    کاش این نکته نغز رو می فهمیدند
    اگر همه بفهمند دیگر امثال خمینی نمی توانند چنین دسیسه هایی انجام بدهند
    مردم فریب خورده اند و باید از این فریبها آگاهشان کرد

    RépondreSupprimer